The Beguiled

Sofia Coppola'ya 70 yıllık Cannes Film Festivali tarihinin yönetmenlik ödülü kazanan ikinci kadın sanatçısı olma onuru yaşatan The Beguiled, uyarlandığı 1966 tarihli Thomas P. Cullinan romanı A Painted Devil'a ve romanın Clint Eastwood'lu ilk sinema serüvenine cinsiyet meselesini eşitlikçi değerlendiren progresif bir perspektif değişimi getirmesiyle çokça konuşuldu, takdir gördü. The Beguiled'ın Amerikan İç Savaşı zamanında geçen hikâyesi yaralı bir askerin düşman topraklarında ıssız bir kız okuluna sığınışını ve orada sebebiyet verdiği hormonal dalgalanmayı anlatıyor. Malikâneye alınan askerin (ki onbaşı olduğunu öğreniyoruz: Corporal [onbaşı] - corporeal [bedensel] çağrışımına özellikle dikkat) peyderpey bir seks objesine dönüşmesi, ketlenmiş cinsel arzunun ancak aralıklarla taşabildiği, dışarıda yaşanan savaşa içeride bir başkasıyla cevap veren bir hâletiruhiye tablosu sunmakta. Efendim seks davetsiz bir misafir burada ve The Beguiled'ın baskıcı bir çağdan bizlere seslenişi maalesef bugün de yankı buluyor. Yine de Coppola'nın anlattığı zamanın cinsel dinamikleri içinde kalabilip böylesi zamane hissettirmesi büyük bir başarı. Bu onun incelikli bir duygusal hakikat yakalamasını bilip insan davranışlarına dair derinlikli bir kavrayış geliştirdiğinin işareti. Nitekim onun cinselliğin politikasını tetkikinde taraflar tüm kusurluluklarıyla insan. Karakterlerin iç dünyaları nakış gibi işleniyor filmde. Onların cinsel içgüdüleriyle imtihanları nasıl zorlantılı, nasıl diken üstündeyse film için de yapısal anlamda o derece sınırda bir kontrol, neredeyse agresif bir ölçülülük söz konusu. Libido mum ışığında amansız bir irade ve idare sarmalında. Bedenlerini tanımayan, tutkularını dillendiremeyen, tabiatlarına anlamsızca karşı gelip kendi kendilerini cezalandıran insancıklar hâlen kanayan bir yara.

Yönetmen: Sofia Coppola
Yıl: 2017
Süre: 93 dk
Oyuncular: Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Colin Farrell, Oona Laurence, Elle Fanning, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard

Yorum Gönder