BPM

İnsanın insana dair yaşadığı hayal kırıklığından daha incitici çok az şey var. Robin Campillo kendi geçmiş aktivistlik tecrübelerini de şırıngaladığı, Cannes'da bu yıl Grand Prix kazanan filmi BPM (Beats Per Minute)'te 1981'de farkedilişiyle birlikte dünya çapında büyük bir krize evrilen AIDS salgınını hastalığa karşı daha fazla farkındalık oluşturmak için bir araya gelmiş sosyal dayanışma ve aktif destek grubu ACT UP'ın Paris kalbinden raporluyor. Toplumsal buhranlar karşısında aldırışsızlığın duygusuzluk olduğunun ve ortak vicdanın acilen uyandırılması gerektiğinin altını çizen film, birlikteliği, dayanışmayı ve ekip çalışmasını en zor koşullarda hayata geçiren insanlara dinç, yoğun, yüreklendirici, kıpır kıpır bir saygı duruşu oluyor aynı zamanda. Sivil itaatsizliklerinin dozuyla ilgili sonradan grup içi anlaşmazlığa düşecekleri bir eylem sırasında tanıştığımız karakterler gitgide öyle ete kemiğe bürünüyor ki yeni tanışlar ve dostlar edinmenin memnuniyetini vadeden sıcacık bir kucak açıyor Campillo'nun filmi. Bu minvalde öfke, yılgınlık, acı ve yas da derinden yaşanıyor kaçınılmaz olarak. BPM daha büyük ve anlamlı bir bütünün bir parçası olabilmeye dair teşvik eden ve cesaretlendiren hakiki bir özden anlatıyor derdini. Yaşananların ortasından belgesel nitelikte çarpıcı bir o an sahiciliği yakalamayı başarıp yoldaşları ilan ediyor seyircisini. Didaktizmine etkileyici bir devingenlik kazandırmayı biliyor ve sanıyorum esas zaferine bu noktada ulaşıyor. Bu bir bilinçlendirme, bir rehberlik anlatısı çünkü, ve film böylesi eğitsel bir malzemeden, olanları yaşantılamaya dair empatinin doruklarında, hayatı onaylayan bir gerçeklik çıkarmayı biliyor. Campillo'nun sonlara doğru karakterlerinden ayrılmak istememecesine filmi bitirmeye kıyamayıp hafiften yalpalaması da anlaşılır oluyor bu noktada. Son bir şey: Artık onur yürüyüşlerinin dahi yasaklandığı bir ülke olarak adamların o uygar tartışma ortamlı 90'lı yıllarına bile daha ulaşamamışız ya, yazıklar olsun.

Yönetmen: Robin Campillo
Yıl: 2017
Süre: 140 dk
Oyuncular: Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Adèle Haenel, Antoine Reinartz

Yorum Gönder